Olympus STYLUS Traveller SZ-30MR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus STYLUS Traveller SZ-30MR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Webster59 12-04-2012

Het polsbandje wat bij dit toestel zit is niet sterk genoeg. Bij mij was het versleten, na maar een paar keer gebruikt te hebben, fototoestel op de grond gevallen en kapot. Olympus zegt dat er op de accessoires geen garantie zit. Nou lekker dan. Flutbandje, voor zo'n mooi toestel. Kijk dus maar goed uit met dat bandje!!

Gerritse22 15-04-2012

Beste Webster59.

Ik weet niet wat voor een polsbandje jij er aan had, of hoe je deze hebt bevestigd, maar die van mij zit er na een jaar nog steeds aan. Ik heb voor dat ik deze reactie geschreven heb een paar keer hard aan het bandje getrokken en het blijft er gewoon op zitten.

Ik vind het wel heel lullig van Olympus dat ze jou niet tegoed komen in de geleden schade.

Verder ben ik nog steeds tevreden over deze camera en heb geen spijt van mijn aankoop.

Groet Gerritse22

A.F.Heesakkers 17-01-2012

Camera voldoet aan mijn verwachtingen. Had hiervoor ook een Olympus doch deze is handzamer en heeft veel meer mogelijkheden. De foto's zijn geweldig mede dankzij zijn groothoeklens. Ik kan hem makkelijk overal mee naar toe nemen.
De winkel heeft haar belofte waargemaakt en de camera werd de volgende dag keurig bij mij aan huis bezorgd.
Als ik iets nodig heb wat fotografie betreft kijk ik eerst op Kamera Express.nl

elisa emper 07-05-2012

Hi, Ik las net je beoordeling en aangezien ik deze camera denk te gaan aanschaffen reageer ik. Ik wil graag weten of de behuizing van metaal is of kunststof. Kan dat nergens terugvinden. Hoop dat je even tijd neemt om te antwoorden.
mvg
Elisa

Puntje 40 26-12-2011

---------- update review 26-12-2011 ----------
op verzoek van Kieskeurig wil ik mijn review verder toelichten,ik heb er intussen veel foto`s mee gemaakt waarvan héle mooie andere weer veel minder,maar het grootste MINPUNT is nog steeds dat bij het terug kijken via het dia-slideprogramma LUKRAAK maarzo een deel van de foto in komt zoomen én dus wazig wordt, ik heb hierover contact met Olympus opgenomen ,die allerlei adviezen gaven ,maar zonder resultaat.Ik ga m.i.v.het nieuwe jaar deze camera ofwel inruilen ofwel ofp Marktplaats,omdat ik er kotsmisselijk van word.

---------- 1e review 29-08-2011 --------
sinds half juli in het bezit en GEEN plezier ermee,omdat ik bij het terug kijken via het DIA SLIDE PROGRAMMA telkens weer meemaak dat de getoonde foto ineens inzoomt op wat waarschijnlijk het scherpstelpunt is,dit is vreselijk irritant omdat wij altijd de gemaakte foto`s terugkijken op de t.v. en dan telkens weer verrast worden door dit irritante gedoe,ik heb hierover via mail contact met Olympus ,maar omdat zij het waarschijnlijk niet kunnen oplossen geven zij geen reactie meer op mijn vragen. wie herkent dit euvel!Graag reactie.p.s. ik heb alle standen geprobeerd,maar alleen als je foto voor foto bekijkt gaat het goed.
Leo

Robje1973 19-04-2012

Leuk, weer iemand die een defecte camera op Marktplaats zet. Erg fijn, bedankt voor je bijdrage aan een betere wereld.

Gerry 37 28-12-2011

Hoy puntje 40.

Jammer dat je de camera weg wilt doen. Ik vind het ook irritant van die dia slide show, maar ik vraag me af waarom je het gebruiken moet. Ik bewerk de foto,s op mijn laptop en zet ze daarna op een USB stick waar ik ze vervolgens afspeel op de breed beeld TV, zeer mooi resultaat. Via de pc of laptop kan ik dit ook, is ook een mooi presentatie met geluid en verschillende effecten.
Ben zelf nog ZEER tevreden met deze camera.

Succes

Jeroen Alberts 20-11-2011

Ik heb er weer 2 dagen intensief fotos meegemaakt en wil een aanvulling geven op mijn review van 18.11.2011.

In de meeste gevallen worden er met de automatische instelling (iAuto) technisch goede fotos gemaakt.
Onder "moeilijke" licht omstandigheden kan het wel zo zijn dat de camera andere keuzes maakt dan je zelf zou willen (ander kleurbeeld van de foto (WB-keuze), foto iets te licht of iets te donker naar je eigen smaak).
In dat geval kun je met program-mode je eigen voorkeuren instellen.
Voor de meeste gebruikers kan de camera in de auto-mode acceptabele tot goede fotos geven als "point-en-shoot" camera zonder problemen gebruikt worden.
Op iAuto worden er wel vaak hogere ISO-getallen gebruikt wat er toe leidt dat er iets meer ruis op de foto zichtbaar is bij uitvergroten.
Dit is geen probleem voor fotos op het PC/TV-scherm of bij standaard fotoprints. Je moet dit wel in het achterhoofd houden voor het geval je ooit uitvergrotingen zou willen maken.
Bij sterke tele-fotos worden de fotos wat minder scherp (iets softer), maar ik vind ze nog steeds erg mooi. (Volgens test-berichten ligt dat aan de processing software van de Olympus).
Ik ben onder de indruk van de goede fotos die ik krijg onder slechte lichtomstandigheden.
Ondanks het feit dat de laagste diafragma-opening F3 is krijg je toch nog uitstekende fotos binnen met weinig licht en dat zonder flits!
De Magic effecten zijn wel aardig maar ik zou ze toch eerder met nabwerkingsprogrammas op de PC maken.

Voor degene die niet zo goed met handmatige instellingen (program-mode) overweg kunnen loont het absoluut de moeite om het toestel op de Scene (SCN) instelling te zetten. Deze geeft goede fotos voor deze meestal wat lastigere licht-omstandigheden.

Ik ben, tot nu toe, erg tevreden over de camera en hij overtreft mijn verwachtingen, op één punt na, de teleurstellende batterij-duur. Met een extra batterij hoop ik dit te hebben opgelost.

Ik kan de camera absoluut aanraden, waarbij ik natuurlijk niet zeker weet of ik een andere camera niet nog fijner zou vinden, omdat ik die niet heb uitgeprobeerd, maar puur op basis van testberichten en gebruikerservaringen mijn keuze heb gemaakt.

Jeroen Alberts 18-11-2011

Ik heb de camera sinds een paar dagen im mijn bezit maar ben bij de keuze daarvan niet over één nacht ijs gegaan.

Hoe goed een camera is wordt bepaald door wat je er mee van plan bent en wat je referentie is.

Ik heb zelf een DSLR (Olympus E-410) en een zeer kleine "point-en shoot"de Canon Ixus 85IS en daarnaast een digitale videocamera.

De E-410 heeft uitgebreide mogelijkheden en een tweevoudige lenskit maar heeft daardoor beperkte draagbaarheid. Deze combi neem ik mee als ik zeker weet dat ik de maximale fotokwaliteit en instelmogelijkheden nodig heb.

De Canon IXUS 85IS is superklein, past in je broekzak of borstzakje, geeft goede fotos voor standaard prints maar heeft beperkte (instel-)mogelijkheden.

Ik zocht een toestel dat redelijke kwaliteit HD-Video kan opnemen, goed draagbaar is (past eventueel zonder draagtas in de broek- of jaszak), een ruim zoom-bereik heeft, redelijke groothoek en fotokwaliteit, voldoende voor standaard prints (11x15) of eventueel iets groter, maar met de mogelijkheid tot A4 met behoud van goede kwaliteit. Maw een toestel dat heel redelijk tegelijkertijd zowel mijn DSLR als mijn digitale videocamera kan vervangen in één toestel, ideaal voor op reis.

(In al mijn jaren dat ik fotografeer is het aantal fotos dat ik heb geprint groter dan 11x15 of 13x18 op één hand te tellen!)

Uitgebreide testen/forums vergeleken en voor mij uitgekomen op 5 potentiele cameras: Sony DSC-HX9V, Nikon Coolpix S9100, Canon SX220/230HS, Fuiji F550/600EXR en Olympus SZ-30MR.

De Nikon viel af ook omdat er meerdere klachten zijn/waren over het na een tijdje uitvallen van de camera. De Fuiji is een uitstekende camera, met de juiste instellingen, maar het videogedeelte is matig.
De Canon is een goede allrounder maar heeft nauwelijks groothoek en een wat beperkter zoombereik.
De Sony leek voor mij de beste keuze ook omdat de Olympus SZ-30MR er in de testen heel wisselend van af kwam.

Laat je echter niet misleiden door de testen en ik heb er vele verzameld en uigebreid bekeken. Let daarnaast ook op de forums waarin de gebruikers nuttige info geven.Cameras worden vaak getest op de standaard mode (iAuto voor de Olympus) en dan kun je met de Olympus soms matige fotos krijgen.Op de standaard instelling presteert de Sony veel gelijkmatiger heb ik het idee (veel uniformere beoordeling in de testen op de fotokwaliteit).
De Olympus heeft im sommige testen ook een zeer goede beoordeling gekregen, ook wat betreft de fotokwaliteit, en dat zijn vaak de testen waarin er in de "program-mode", met de juiste instellingen, fotos zijn gemaakt.
Ook de video-kwaliteit wordt als erg goed beoordeeld.

De combinatie van redelijke groothoek (25mm), ongekende zoom (24x to 600mm), goede videokwaliteit, redelijke goede draagbaarheid (nauwelijks groter dan de Sony) en, wat mij betreft, fantastische looks, hebben voor mij de doorslag gegeven om de Olympus te kiezen.

Ik heb hem nu een aantal dagen en al wat dingen kunnen uitproberen.
Ik kan bevestigen dat onder "moeilijke" licht omstandigheden de "iAuto"-stand niet altijd een kwalititatief goede foto oplevert.
Ik heb hem daarom standaard staan op de "program-mode" met op het LCD scherm de "info-mode"met het histogram.
Door te spelen met De ISO-stand (tot 800 redelijk ruisvrij), De EV-compensatie (-2 to +2)en de stand van het type licht (zonnig/bewolkt/gloeilamp/TL) krijg ik onder de meeste omstandigheden (ook bij weinig licht) goede tot prima fotos. Daarnaast lichtmeting en focus op "spot" staan. Dit geeft genoeg mogelijkheden om de foto met de gewenste belichting op het onderwerp te kunnen verkrijgen.
De stabilisatie werkt goed ook bij tele stand (maar dan moet er wel voldoende licht zijn voor een korte sluitertijd).

De Flits, met een voor zo'n kleine camera relatief groot bereik, geeft wat mij betreft iets overbelichte en te "harde" fotos, vandaar dat ik liever met genoemde instellingen speel om een zachtere belichting zonder flits te krijgen.

Ook even de panorama-stand voor fotos uitgeprobeerd, heel makkelijk en geeft in één keer een wijdse panorama-foto.

Zijn er beperkingen?
Jazeker, dat zijn de beperkingen die vrijwel alle compactcameras hebben:
- Geen manuele instellingen van diafragma en sluitertijden
- een (zeer) beperkte batterij-duur.

Daarnaast specifiek voor de Olympus:
- Je kunt hem zo instellen dat het LCD-scherm na ca. 10 sec uitgaat om de batterij te sparen. Dat is in de praktijk wat mij betreft echter veel te snel, dus dat heb ik uitgeschakeld.
- Afsluitklepjes (batterij/ uigangen) lijken wat aan de kwetsbare kant.
- LCD-scherm is TN, wat als nadeel heeft dat de kijkhoek heel beperkt is
(Als voorbeeld: een foto maken met je camera boven je hoofd waarbij je van onderen naar het scherm boven je kijkt is nauwelijks mogelijk, je ziet dan een zwart scherm)

Ik heb er meteen een batterijlader en extra batterij bij gekocht.
Het had mooi geweest als je diafragma/sluitertijd ook nog manueel kon instellen, maar ja daar gebruik ik dan wel mijn spiegelreflex voor.

De bouwdegelijkheid vind ik goed genoeg en ik ben verliefd op de vormgeving. Het had van mij allemaal ietsjes minder "glimmend" gemogen, maar ik vind het in zijn geheel (ik heb de zwarte uitvoering) een heel geslaagd uiterlijk.

Ook even wat video-opnames gemaakt.
Bij voldoende licht uitstekend.
Bij weinig licht wat donker, maar ik heb nog niet uigebreid de tijd gehad daarmee te spelen, dus wellicht komt dat ook nog goed.

Macro-opnames nog geen tijd voor gehad, maar gebruik ik niet zo heel veel.

O ja, ik heb een 16GB SDHC Class10-kaart erbij gekocht (ca 2o EUR) en ik vind de tijden voor het foto egschrijven naar de SD-kaart geen probleem. Kan ook snel multiple-fotos achter elkaar nemen, schrijft ze vermoedelijk even weg naar z'n interne geheugen alvorens ze naar het kaartgeheugen te schrijven.

Mijn voorlopige conclusie:
- Prima allround (foto/video)-camera voor mijn doeleinden
- fantastisch uiterlijk
- teleurstellende batterij-duur => koop een extra batterij, kost ca EUR 20, en evt een externe batterij lader.

FritstRH 20-04-2012

Hoeveel foto's gaan er op een kaartje van 16Gb?

BenVld 06-01-2012

Bedankt voor de zeer uitvoerige beschrijving. Heb je er al macrofoto's mee gemaakt? En zo ja, wat waren de resultaten.

Gerritse22 17-11-2011

Ik heb deze camera nu vier maanden en ben er zeer tevreden over. Kwaliteit van de foto,s en films zijn zeer goed, als je de juiste instellingen gebruikt.

Vele mogelijkheden en instellingen om tot een goed resultaat te komen.

Gebruikersgemak is goed ,als je weet hoe je met deze camera om moet gaan.

Vormgeving krijgt een tien want laten we eerlijk zijn, een lelijke camera koop je niet.

De camera doet het nog steeds perfect dus nu nog een tien.

Jammer dat er niet meer mensen zijn die deze camera hebben aangeschaft en hun ervaring en vragen met de andere kieskeurig gebruikers delen.

Gr. Gerritse.

RealRazor 22-09-2011

Heel apart om zonder flits geslaagde foto's ook met betrekkelijk weinig licht te kunnen maken! Wanneer je geen purist bent die "natuurlijk licht" wil terugzien in z'n foto's dan zit je uitstekend met deze camera. "Point & shoot" in optima forma in een zeer draagbare vorm. De zoom werkt ook prima en uitvergroten op de PC is verbazingwekkend.

danielle1983 13-09-2011

Sinds augustus in bezit en best wel tevreden!
Maar er zitten ook minpunten aan de camera. Dat is ten 1e het wegschrijven van de foto's. Dit is met een 8 GB klasse 10 HD kwaliteit geheugenkaartje toch nog erg langzaam.... Hij heeft gewoon een aantal seconden nodig voor je weer verder kan met foto's maken! Jammer! Verder het lcd schermpje, deze is kwalitatief niet erg goed, in die zin, je ziet super scherp, dan maak je een foto en vervolgens lijkt die onscherp. Als je later op de computer terug kijkt blijkt dit erg mee te vallen, de foto's zijn behoorlijk scherp! De Zoom-functie is echt super! Ondanks toch redelijke trillingen maakt hij echt wel scherpe foto's op de maximale stand! Wat het meeste indruk maakt is de HD kwaliteit film! Voor een compacte camera is de film kwaliteit echt zeer goed!
Dus op de trage wegschrijfsnelheid en het wat onscherpe lcd scherm ben ik erg blij met deze camera!

Janna65 22-07-2011

Heb gisteren voor het eerst foto's gemaakt met deze nieuwe camera. Er zit een Sandisk extreme video 4gb (klasse 10) in die tot 30 mb/sec weg kan schrijven. Allereerst was 1 accu niet genoeg om een middagje foto's te schieten (en ik heb nog geen 150 foto's gemaakt). Dat is een tegenvaller!
Verder vind ik het (erg) lang duren voor een foto is weggeschreven op het geheugenkaartje, terwijl die Sandisk toch een snelle geheugenkaart is. Ligt dat aan de camera? Of de instellingen ervan? Kan ik hier zelf nog iets aan verbeteren? Ik heb een aantal foto's gemaakt met 16 megapixels en met 8 megapixels. De tijd om een foto weg te schrijven maakte geen verschil.
De foto's die ik maakte waren wel van goede kwaliteit maar ik zit toch te twijfelen of ik het toestel weer ga inleveren/omruilen vanwege tegenvallende accuduur en wegschrijftijd. Vooral dat laatste stoort me. Je drukt af, en voordat je de volgende foto kunt maken, moet je echt even wachten (dat was ik niet gewend met mijn vorige toestelletje, een pentax optio Z750). Als iemand nog tips heeft ivm wegschrijftijd dan zou ik dat graag vernemen.

nikkootje 21-07-2011

1ste indruk: bedoeling was een panasonic TZ20 vanwege de goede ervaringen met m'n panasonic TZ6, maar door info en uitproberen in de winkel uiteindelijk gekozen voor deze olympus SZ-30MR. Erg mooi en licht toestel met legio (leuke?) mogelijkheden Max. zoomfoto's met stabilisator zijn boven verwachting scherp. Super-macro kan me tot zover niet echt bekoren...lijken minder scherp dan bij de TZ6. Kan kwestie van instellingen zijn? Menu is even wennen t.o.v. panasonic, maar is handig en redelijk simpel. Minder handig vind ik dat je voor gebruik van flits eerst het flitsertje handmatig uit moet klappen met een lastig te vinden schuifje aan de zijkant naast de lens. Voordeel: je hebt de flitser amper nodig om bijv. s'avonds binnenshuis een scherpe en heldere foto te maken. Een extra batterij lijkt een goede investering te gaan worden, want was verbaast te zien dat het batterij-indicatielampje al rood stond te knipperen ondanks 1ste keer volledig opladen volgens voorschrift. Ben wel aan het expirimenteren geweest, maar toch niet echt overmatig veel. Energybesparings-stand staat ingeschakeld en dan gelijk nog een klein nadeel: Jammer dat deze stand niet in te stellen is op een aantal seconden meer. M.i. valt het toestel echt té snel op slaapstand. Ook na het maken van een foto duurt het vrij lang (wat heet lang in dit geval?)voordat de foto weggeschreven is op het SD kaartje, in mijn geval een nieuw SDHC 4gb class 10. Eerst 2 weken vakantie en dus volop tijd om em echt uit te proberen.

BFeen 12-07-2011

Een mooi toestel,maakt prachtige foto's.
Toestel formaat is net ff wat groter,maar ligt daardoor prima in de hand.
Zowel binnen als buiten prima foto's,met of zonder flits.
De 24X zoom is geweldig,en de fotos zijn zeer goed.
De diverse magic(popart-sketch-fish Eye enz) standen zijn leuk om mee tespelen,en geeft een leuk resultaat.
Bediening werkt simpel en goed,op automatisch of zelf in testellen.
Al met al een super toestel met een SuperZoom en uitgebreide mogelijkheden.

Colmic 03-07-2011

Deze Camera aangeschaft omdat dit mijn eerste keus was boven de Panasonic tz 20, of de sony hxv9.
Nu terug van de vacantie op Tennerife en daar 275foto,s gemaakt. Zeer vele foto,s gemaakt met diverse in stelmogelijk heden en films. Mijn eerste conclusie is als volg.
Foto,s gemaakt op volautomaat zeer teverden. Dieverse foto,s gemaakt met handmatige instellingen zeer goede kwaliteit.Diverse gemaakt met scene perfect. ook binnen huis zo als buiten met en zonder flitser geen overbelichting of onderbelichting.
Diverse foto,s gemaakt met de drie D stand nog niet gezien op mijn full hd tv 9705 van philips deze zie ik deze week en zal dan en nieuw review schrijven.
Wat ook zo erg mooi is van deze camera dat hij kan filmen en tevens een foto kan maken. In zomen of uit zomen met filmen is ook mogelijk De brust schooting werkt ook zeer goed en mooi.
De filmpjes zijn voor 100% perfect in full hd op genomen dus 1080p jammer mijn pc kan deze niet aan.
Diverse foto,s met de witbalans toevoeging gewerkt en deze zijn ook zeer goed. De geweldige zoom 24groothoek 600mm dit is geweldig! en dit voor een compact camera echt geweldig. De panaramafoto,s zijn een juweel.
De accu is wel goed voor ongeveer 170 fotos . Mijn sd kaart was een 8gb klasse 4 deze is te langzaam moet minimaal een klasse 6 of 10 worden en dan ook nog in full hd en drie D. Camera werkt snel. toch een zeer klein minpuntje is het klepje van de aansluiting voor de HDMI kabel dit is echt voor de volgende generatie camera aan vervanging van metaal toe.
Stedy schot op volle 600mm is zeer goed stil te houden.
Verder heb ik geen min punten kunnen ontdekken.
Ik waardeer deze Olympus camera dan ook met een duidelijke 10 aan. Dus geen twijfel nodig koop gerust deze camera en u zal er geen spijt van krijgen,ik ben niet voor 100%tevreden maar voor 1000%. Indien gewenst wil ik gerust u enkele fotos, toe sturen.
Zal wel enkele film en fotos op you tube plaatsen.

Ebeldoki 21-11-2011

Graag zou ik jouw mening en/of die van andere gebruikers van de Olympus SZ-30MR willen weten over het LCD schermpje, volgens Danielle1983 (review 13-09-11) is het kwalitatief niet erg goed.

H. van Velden 29-06-2011

Olympus enkele weken in bezit. Nog niet alles uigebreid getest. De eerste indruk is een duidelijk en overzichtelijk menu. Goede bediening van alle knoppen. Ongelooflijk verre zoom voor zo'n compacte camera. Foto's in licht en donker goed van kwatiteit voor een compactcamera. Panoramafoto erg goed. Megeleverde software voldoende voor fotobewerking.